No items found.
Mounira Al Solh, Lackadaisische Zonsondergang tot Zonsondergang
Mounira Al Solh, still uit A la Santé des Alliés, 2015, Video, kleur, geluid, 32’24’’, courtesy van de kunstenaar en van Sfeir-Semler Gallery Beirut/Hamburg
Mounira Al Solh, I Strongly Believe In Our Right To Be Frivolous, 2012-ongoing

Van Zonsondergang tot Zonsondergang

10 december - 19 februari

Microgeschiedenissen over omwentelingen, migratie en verlies door Mounira Al Solh. In een verscheidenheid aan vorm - zoals tekeningen, video’s, textiel en schilderijen - en in een taal die zich vervlecht met je eigen gedachten en verhalen over ‘thuis’.

Geboren in een land dat een turbulente tijd meemaakte – in 1958 brak in Libanon een revolutie uit die leidde tot het marginaliseren van meningen, bevolkingsgroepen en moordaanslagen – kent Mounira Al Solh ervaringen over repressie, ontheemding en verlies van binnen uit.

In haar werk brengt ze omstandigheden en gebeurtenissen die zich ergens ver weg op het wereldtoneel afspelen, menselijk en heel dichtbij. De vragen en verlangens die ze overbrengen, zijn wellicht herkenbaar voor iedereen – waar het ook is, die plek die je ‘thuis’  noemt.

Te zien in deze expositie

NOA (Not Only Arabic) Magazine en de Lackadaisische Zonsondergang tot Zonsondergang

In het NOA Magazine publiceert Mounira Al Solh verhalen over vrouwen die zich verzetten tegen onderdrukking en geweld tegen vrouwen in Arabische samenlevingen. Om politieke redenen kan het in Beiroet niet openbaar worden verspreid. Daarom is het daar alleen op geheime locaties en op afspraak te lezen.

De 4e editie van NOA is vertaald in het Nederlands en ligt tijdens de expositie in Dat Bolwerck– in een tent waarop Mounira Al Solh met borduurwerk refereert aan hoe het haar als kind lukte om in slaap te komen, dwars door het geweld en lawaai van de Libanese burgeroorlog heen. De editie is ook te lezen in het Engels en Arabisch.

À la santé des alliés (2003- 2019) - video

Korte verhaaltjes, geschreven en getypt, die enerzijds vertellen over persoonlijke en historische feiten tijdens de periode van de politieke omwenteling in Libanon en anderzijds weergeven wat Mounira Al Solh over deze periode heeft gehoord van familieleden. Zo schept ze parallelle verhalen over dezelfde traumatische gebeurtenissen, steeds op een andere manier. ‘ Deze video had zo kunnen beginnen…’ om even later weer opnieuw te starten met deze tekst en een andere beelden en fragmenten.

Dit videowerk was in een vroeg stadium van bewerking te zien als onderdeel van een installatie in de Giardini van de Biënnale van Venetië in 2015 – samengesteld door Okwui Enwezor.

I strongly believe in the right to be frivolous (2021 – nu)

Deze serie tekeningen is ontstaan uit persoonlijke ontmoetingen en gesprekken met Syrische vluchtelingen en anderen die onder dwang vanuit het Midden-Oosten naar Libanon, Europa, de Verenigde Staten en andere delen van de wereld zijn uitgeweken. Geleidelijk aan zijn deze gesprekken overgegaan van hoopvol over nieuwe kansen - na de volksopstand in Syrië - naar somber en urgent vanwege de daaropvolgende Syrische oorlog. Iedere tekening, gemaakt op geel juridisch papier om naar de bureaucratie te verwijzen die verbonden is aan de status van politiek vluchteling, is gebaseerd op persoonlijke ontmoetingen van Al Solh.

Lokman Slim

Op 4 februari 2021 werd Lokman Slim op gruwelijke wijze vermoord. Deze activist, uitgever, schrijver, filmmaker en tegenstander van de machthebbers in Libanon, was voor velen in de culturele scene van Libanon een bekende. Ook voor Al Solh. Zijn dood voelde voor haar als moord op een deel van haar eigen leven.  

De begrafenis was zeer indrukwekkend en markeerde de veerkracht van de Libanese activisten, kunstenaars, journalisten en alle vrienden van Lokman. Op die dag schilderde Al Solh die scène opnieuw, als een persoonlijke therapie en herinnering aan dat intense moment in de Libanese en regionale geschiedenis.

Words of Love

In Love And Blood - بالحبّ بالدّم

Geschriften op de muur en borduurwerken (2019- nu)

Het uitgangspunt van dit werk is een lijst van meer dan 50 woorden van liefde, samengesteld door dichter Ibn Qayyim El Jawziyya (Damascus, 1292). Passie, nostalgie, gekte, bloed.. in deze verzameling komen ze allemaal voorbij. Na een vertaling in het Frans, volgden vertalingen naar het Engels en Nederlands en speciaal voor deze expositie ook in het Achterhoeks.

Samen met andere vrouwen – uit verschillende culturen - besprak Mounira Al Solh deze liefdeswoorden en liet hen een meest favoriete woord kiezen die ze vervolgens op textiel borduurden. Hier en daar voegde Al Solh een tekening toe of een afwerking in de compositie.

Najia Seyma, Mahan, Freija Beijne, Halima Ahmed, Yordanos- Kebede, Sumeyye Karadeniz, Sayadiy Tarrah, Hilal Ata, Bouchra, Sofia el Haddad, Niki Smeets en Caya van Nuenen werkten hieraan mee.

Ongoing work – in samenwerking met de gemeenschap

Mounira Al Solh’s werk is in vaak ‘ongoing’. Zo zullen de bestaande werken Words of Love en I Strongly Believe in the Right to be Frivolous verder groeien binnen de muren van Dat Bolwerck. Samen met mensen uit de Zutphense gemeenschap en migranten die hier een nieuwe plek hebben gevonden, tekent ze nieuwe verhalen op. Daarin werkt ze samen met de stichting Buddy to Buddy die ‘locals’ in verbinding brengt met migranten en vluchtelingen.

ww.buddytobuddy.nl

Datum:
10 december - 19 februari
Tijd:

Donderdag tot en met zondag van 11:00 tot 17:00 uur

Locatie:
Dat Bolwerck, Zaadmarkt 112, Zutphen
Taal:
Prijs:
Kostenloos
Fotografie:
Mounira Al Solh, Lackadaisische Zonsondergang tot Zonsondergang
Mounira Al Solh, still uit A la Santé des Alliés, 2015, Video, kleur, geluid, 32’24’’, courtesy van de kunstenaar en van Sfeir-Semler Gallery Beirut/Hamburg
Mounira Al Solh, I Strongly Believe In Our Right To Be Frivolous, 2012-ongoing
Mounira Al Solh (Beiroet 1978)

Mounira Al Solh studeerde schilderkunst aan de Libanese Universiteit van Beiroet (1998-2001) en beeldende kunst aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam (2003-2006). In 2007-2008 verbleef ze aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Haar werk is onder meer getoond in The Art Institute of Chicago, KW Institute for Contemporary Art (Berlijn), het Van Abbemuseum (Eindhoven), de Biënnale van Venetië, tijdens dOCUMENTA 14 (Kassel) en zeer recent op de Biënnale van Busan in Korea. Ze werd genomineerd voor de 2015 Abraaj Group Art Prize in Dubai en in 2009 voor de Volkskrant Beeldende Kunst prijs.

Behalve een internationaal gevierde kunstenaar is Mounira Al Solh een sterk betrokken bij maatschappelijke initiatieven en organiseert ze vanuit haar eigen cultuurhuis Modka Beiroet – in haar woonplaats Zutphen – organiseert  ze tentoonstellingen, concerten en workshops.  

Mounira Al Solh wordt vertegenwoordigd door de Sfeir-Semler Gallery, in Beiroet en Hamburg en door Zeno X Gallery in Antwerpen, waar op dit moment een solo tentoonstelling van haar te zien is.

www.mouniraalsolh.com

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over Dat Bolwerck en de programmering.

Bedankt, de inschrijving geslaagd!
Oops! Something went wrong while submitting the form.