Kunstmatige intelligentie, zoals ChatGPT, verovert in hoog tempo de klaslokalen. Docenten experimenteren volop met nieuwe onderwijsmethoden, geautomatiseerde toetsing en het vereenvoudigen van hun werk. Maar terwijl de focus ligt op efficiëntie en innovatie, dreigen we een belangrijke vraag uit het oog te verliezen: wat doet deze technologie met de mens zelf – met de leerkracht en de leerling?
Wat gebeurt er met het vakmanschap van de docent als opdrachten automatisch gegenereerd worden? Wat leren leerlingen écht als zij zich langdurig verlaten op een taalmodel? En, fundamenteler nog: draagt deze technologische vooruitgang bij aan het welzijn en de voldoening die onderwijs kan bieden – of juist niet?
In deze lezing onderzoek ik deze vragen met hulp van een verrassende gids: de Griekse filosoof Aristoteles. Zijn ideeën over menselijk geluk werpen een nieuw licht op de rol van kunstmatige intelligentie in het klaslokaal.
19.00 Zaal open
19.30 Aanvang
21.00 Einde
Anco Peeters is techniekfilosoof en cognitiewetenschapper aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie ons denken, handelen en samenleven beïnvloedt. Vanuit deugdenethiek en belichaamde cognitie verkent hij digitale autonomie, verantwoordelijkheid en ethiek. Met toegankelijke presentaties en beleidsadvies nodigt hij uit tot reflectie over hoe we goed kunnen leven met slimme technologie.