Archief
Bekijk ons voorgaande programma terug
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
16 juli / 18 september 2022
Gender Trilogy
This is some text inside of a div block.
Gender is iets wat in ons leeft, een potentie in ons allen. Hoe komt die potentie tot bloei als we ons ontdoen van culturele begrenzingen en opgelegde regels? ‍ Dat Bolwerck presenteert in samenwerking met Theater Hanzehof het tentoonstellingsproject Gender Trilogy, dat onze historische en lokale gender-denkbeelden uitdaagt en daarbij de restricties van stereotypes overstijgt. De presentatie bij beide instellingen laat een trilogie van het werk van fotograaf Diana Blok (1952) zien, in wiens werk gender, performance en theater een centrale rol spelen. De tentoonstelling behelst drie series: Adventures in Cross-Casting (1997-2018), The Gender Monologues (2016-2022) en Beyond Gender (2021). Alle drie tezamen laten zij de ontwikkeling en tevens een aanhoudende focus in het werk van Diana Blok zien, van de jaren negentig tot nu. ‍ Gevangen in fotografie en op film zal het publiek bekende gezichten ontdekken onder veronderstelde fictieve identiteiten, waarbij de beperkingen van het geslacht via de verbeelding worden overschreden. Door de specifieke samenstelling van acteurs met diverse culturele achtergronden betreden wij een dialoog waar gender, tijd, geschiedenissen, helden en mythen herzien en vernieuwd worden. Deze dialoog is hard nodig, want ook in Nederland is genderongelijkheid nog altijd een dagelijkse realiteit. ‍ Ter gelegenheid van de tentoonstelling Gender Trilogy bij Dat Bolwerck en Theater Hanzehof, worden twee nieuwe Gender Monologues, vertolkt door Serah Meijboom en Kharim Amier, acteurs uit de regio van Zutphen, aan de serie toegevoegd. ‍ Jongerentheatergroep Woest Oost (www.woestoost.nl) zal een theaterstuk creëren geïnspireerd op het werk van Diana Blok. Het zal tijdens een nog nader te bepalen avondopenstelling van Dat Bolwerck gepresenteerd worden. ‍ Met dank aan: VSBfonds, Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds Gelderland, Gemeente Zutphen en het Wijnhuisfonds. ‍
28 mei / 26 juni 2022
Turn Panic Into Magic
This is some text inside of a div block.
De tentoonstelling Turn Panic Into Magic is ontstaan in het kader van de landelijke herdenking van het jaar 1572, dat wordt gezien als het geboortejaar van Nederland. In die herdenking staan vier begrippen centraal: vrijheid, verdraagzaamheid, verbondenheid en verscheidenheid – begrippen die ook nu, sinds de strijd om Oekraïne, weer op scherp staan. Turn Panic Into Magic toont werk van kunstenaars Luba Drozd (UA), Erwin Thomasse (NL) en Atelier Roosje Klap (NL) waarin paniek bezworen wordt, we meegenomen worden naar de beklemmende situatie in het huidige Oekraïne, paniek bezweert wordt en we aangespoord worden om de vier vrijheden – vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst, vrijheid van angst en vrijheid van gebrek – letterlijk zelf (uit) te dragen. ‍ Turn Panic Into Magic vindt zowel ondergronds, in de donkere, Middeleeuwse kelder van Dat Bolwerck, als bovengronds, in de lichte, open tentoonstellingsruimtes, plaats. In dit contrast, tussen licht en donker, maken we gedurende de tentoonstellingsperiode, samen met de gemeenschap van Zutphen, kimono’s waarop de 30 artikelen van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens te lezen zijn. Door middel van deze samenwerking staan we samen actief stil bij wat het betekent om in oorlog of in vrede te leven. ‍ De publieksopening vindt plaats op zaterdag 28 mei van 15.00 tot 17.00 uur. - 15.30 uur openingswoord artistiek leider Marlise van der Jagt in de rode zaal. - In samenwerking met jongerencentrum Walhallab zullen we van start gaan met het maken van de kimono’s. ‍ ‍ Met dank aan: Erfgoed Centrum Zutphen, Gemeente Zutphen, CelloWercken Zutphen, Walhallab, het Wijnhuisfonds en de vrijwilligers die ons gedurende de tentoonstelling zullen helpen met het maken van kimono’s.
7 mei 2022
Zwaartelicht - acrobatisch danstheater
This is some text inside of a div block.
We leven in een wereld waar ons lijf vaak een ondergeschikte rol lijkt te spelen. Maar juist op heftige momenten, kan ons lijf heel heldere taal spreken: wanneer we tegenslagen ervaren kan het lijken alsof we meer naar de grond gedrukt worden; als we goed nieuws horen, springen we een gat in de lucht. Acrobaten Janne Bless en Paulina Bizzotto Molina hebben meegewerkt aan enkele installaties en performances van kunstenaar Clarinde Wesselink. Ze vroeg hen tijdens een interview naar hun reden om te bewegen. ‘De essentie van acrobatiek is voor mij het samenwerken en communicatie’ vertelden ze. 'Acrobatiek kan een gevaarlijk spel zijn. Je kunt vallen en de ander pijn doen. Het is een spel met hoge inzet. Je moet daarom scherp weten wat je kunt en wilt, luisteren naar de ander en duidelijk zijn wat je van de ander nodig hebt. En dit allemaal vaak zonder woorden!' Janne en Paulina hebben een workshop en performance ontwikkeld. Zowel hun performance als de tentoonstelling ‘The Reason I Move' van Clarinde Wesselink onderzoeken hoe ons fysieke zijn ons veel kan leren over onze mentale gesteldheid en op welke manier we naar de wereld kijken en die ervaren. ‘Zwaartelicht’ gaat over het contrast en de complementariteit tussen licht en zwaarte, grond en lucht, beweging en stilte. Joris van de Kerkhof speelt op muzikale wijze mee in dit spel tussen improvisatie en bekende/verkende patronen. De performance en aansluitende korte workshop zijn onderdeel van de reeks performances en workshops die Dat Bolwerck samen met Clarinde Wesselink organiseert in het kader van de tentoonstelling ‘The Reason I Move’ om de thema’s die in haar werk aan bod komen met je eigen lijf te ervaren.
12 maart - 22 mei 2022
The Reason I Move
This is some text inside of a div block.
De praktijk van Clarinde Wesselink (1991) is een fundamenteel onderzoek naar hoe we ons lichaam als instrument kunnen inzetten om nieuwe relaties aan te gaan met de wereld. Wesselink is gefascineerd door de lichamelijke grenzen van onze binnen-, en buitenwereld. Onze huid is volgens haar geen ondoordringbare grens, maar een permeabele zone; een membraan van lichaamscellen. In haar werk stelt ze zichzelf steeds opnieuw dezelfde vraag: “hoe kunnen we deze doorlaatbaarheid beïnvloeden om zo nieuwe, ruimere, sensitievere en intensievere relaties met onze omgeving te creëren?” Vanuit deze gedachte en gebaseerd op dagelijkse ervaringen creëert Wesselink utopische toekomstbeelden in de vorm van choreografieën, performances, tekeningen en films. Dit met het oog op de toekomst, waarin we nog afhankelijker zullen worden van technologie en de niet fysieke “wereld” online. Die virtuele parallelle wereld leidt af van fysiek contact met elkaar. Hier probeert Wesselink een tegenwicht aan te bieden. ‍ De film The reason I move (2022) die bij Dat Bolwerck in première gaat, verbeeldt een utopische en surrealistische wereld waarin non-verbale ervaringen van zeventig amateur sporters zichtbaar worden. Een wereld met een eigen cultuur, gebaseerd op de kenmerkende kwaliteiten en capaciteiten van verschillende sporten. Hierin staan contact en verbinding met de omgeving centraal. In The reason I move maakt Wesselink zichtbaar hoe zowel de relatie met ons lichaam als de wereld om ons heen kneedbaar is, en dat we hier, door ons lichaam en brein te trainen, zelf invloed op hebben. ‍ Gedurende de tentoonstelling zullen verscheidene performances plaatsvinden. ‍

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over Dat Bolwerck en de programmering.

Bedankt, de inschrijving geslaagd!
Oops! Something went wrong while submitting the form.