No items found.
Tala Madani - Shit Mom Animation 1 (2021) - Te zien in de tentoonstelling
Mirthe Berentsen - Copyright Jiri Buller
Ianthe Mosselman

Ambivalentie in Moederschap – Symposium

29 april 2023

Het combineren van werk en ouderschap vormt in elke sector een uitdaging. Maar nergens zozeer als in de kunstwereld, waar informele en tijdelijke relatievormen en projecten heel gewoon zijn, en zichtbaarheid van wezenlijk belang is voor je bestaansrecht als maker. De kunstwereld is daardoor een extra precaire omgeving voor ouders die kunstenaar zijn en die naast hun carrière ook nog een gezin draaiende moeten houden.

Niet alleen bij vrouwen in de kunstwereld maar ook in andere sectoren speelt dit ambivalente gevoel. De ongelijkheid binnen het ouderschap lijkt nog steeds te bestaan. Het gaat dan niet zozeer om de rolverdeling thuis maar meer om de haalbaarheid om, en een goede moeder (ouder)te zijn en een succesvolle carrière te hebben. Zowel extern als het interne proces van een ouder lijken dit nog altijd tegen te gaan.  Het symposium is daarom ook niet alleen interessant voor ouders maar spreekt ook een breder publiek aan zoals o.a.werkgevers, de kunstsector en professionals die zich bezighouden met ouderschap.

Toen Mirthe Berentsen bezig was met het vertalen van Hettie Judahs manifest ‘How Not to Exclude Artist Mothers (and other parents) vond ze het ingewikkeld dat Judah het ouderschap gelijkstelde aan het hebben van special needs, alsof het een handicap was. Judah droeg in haar manifest aan om te zorgen voor passende oplossingen en faciliteiten om hen te ondersteunen in hun verantwoordelijkheden als ouder(s).

Mirthe haar weerstand had vooral te maken met haar eigen geïnternaliseerde vooroordelen waarbij ze trots was op het feit dat men haar niet direct als moeder zag, zodat ze los van de bijbehorende vooroordelen kon functioneren en beoordeeld worden. Het probleem ligt dus bij haar aangeleerde ideeën over wat sociaal wenselijk en ‘professioneel’ gedrag is en wat uiteindelijke bijdraagt aan het in stand houden van een systeem van onderdrukking.

Mirthe Berentsen (schrijver, kunstenaar en adviseur cultuurbeleid) werkt aan een nieuw boek en podcast 'Tussen kunst en kind' over de politisering van het gezin, de rol van de moeder en de representatie van het moederschap in de kunsten. Zij zal tijdens het symposium een unieke preview geven van haar uit te komen boek en ingaan op het belang van kunst in de verbeelding van het moederschap en de rol van intergenerationele verhalen binnen het ouderschap - met een speciale rol voor Zutphen...

Vorig jaar verscheen het debuut van Ianthe Mosselman (schrijver en programmamaker kunst/literatuur/cultuur bij De Balie Amsterdam), een literair essay met de naam Al die liefde en woede. In dit essay vraagt ze zich af hoe het komt dat ze naast blijdschap en liefde ook woede ervaart na de geboorte van haar kind. Het krijgen van een kind heeft haar positie in de maatschappij verandert. Haar hele leven streefde ze naar zelfstandigheid, maar sinds de geboorte ervaart ze een beklemmend besef van afhankelijkheid.

In dit symposium zal ze dieper ingaan op deze gevoelens. Wat doet dit met je? Wat betekent het om zoveel van iemand te houden terwijl het je ook zoveel angst bezorgt?

Programma

11:00 - 11:30 Introductie en gezamenlijk lezen gedicht Anna Swir

11:30 - 12:30 Lezing Mirthe Berentsen (met vragen)

12:30 - 13:30 LUNCH (Een heerlijke luxe biologisiche lunch)

13:30 - 14:30 Lezing Ianthe Mosselman (met vragen)

14:30 - 15:00 Gezamenlijke afsluiting met lezen gedicht Anna Swir

Kinderprogramma

Er is ook een programma voor kinderen zodat iedereen de mogelijkheid heeft het symposium bij te wonen. De kinderen zullen worden opgevangen in een andere ruimte waar ze lekker kunnen spelen, tekenen en kleuren. Bij mooi weer zullen we ook de tuin bezoeken en er is limonade met wat lekkers.

Mocht je hier gebruik van willen maken stuur ons dan een mailtje naar info@datbolwerck.nl met je kaartje van ticket kantoor en de leeftijd van je kind(eren) die meekomen.

Het is mogelijk om alleen bij een van de 2 sprekers aanwezig te zijn. Dan is het €17,50 per spreker (de heerlijke biologische lunch niet inbegrepen, deze is €10 en kun je je voor aanmelden via info@datbolwerck.nl met vermelding je kaartje van ticketkantoor)

Via de ticket button vind je de verschillende prijzen.

Datum:
29 april 2023
Tijd:

Van 11:00 uur tot 15:00 uur

Locatie:
Dat Bolwerck, Zaadmarkt 112, Zutphen
Taal:
Prijs:
€45 (inclusief een heerlijke luxe biologische lunch)
Fotografie:
Tala Madani - Shit Mom Animation 1 (2021) - Te zien in de tentoonstelling
Mirthe Berentsen - Copyright Jiri Buller
Ianthe Mosselman

Mirthe Berentsen

De in Berlijn woonachtige en uit Zutphen afkomstige Mirthe Berentsen is naast schrijver en kunstenaar ook beleidsadviseur, voor onder meer de Raad voor Cultuur. Ze schrijft recensies en essays voor diverse kranten en tijdschriften over kunst, cultuur, feminisme en zorg (o.a. in NRC Handelsblad, Vrij Nederland, De GroeneAmsterdammer, De Volkskrant, Metropolis M, het Duitse Die Welt en internationale kunsttijdschriften als Art Asia Pacific, Modern Painters, Spike, Art Basel Magazine, E-FLUX en Sleek). Haar kunst is momenteel te zien in de tentoonstelling 'About Playing' in Museum Ludwig in Koblenz (DE) en ze werkt aan een nieuw boek en een podcast met uitgeverij Das Mag over de politisering van het moederschap, het gezin en kunst. Ze spreekt hierin met verschillende schrijvers, kunstenaars, wetenschappers en activisten. Het boek en de podcast met de titel 'Tussen kunst en kind' (ontwikkeld met steun van het Mondriaan Fonds) zullen eind 2023 uitkomen en zijn de aanleiding voor dit mini-symposium.

www.mirtheberentsen.com

Ianthe Mosselman

Ianthe Mosselman studeerde Comparatieve Neerlandistiek in Amsterdam en Berlijn. Ze maakt programma’s over kunst, literatuur en cultuur en interviewde de afgelopen jaren diverse binnen- en buitenlandse schrijvers op het podium van De Balie. Ook werkte ze voor de European Press Prize.

In februari 2022 verscheen haar debuut bij Atlas Contact, een literair essay met de naam Al die liefde en woede.

In Al die liefde en woede vraagt Ianthe Mosselman zich na de geboorte van haar kind af hoe het komt dat ze naast blijdschap en liefde ook woede voelt. Waar komt die woede vandaan? Betekent het krijgen van een kind niet alleen een verrijking maar ook het verlies van iets? Onbeschroomd eerlijk verkent Mosselman haar tegenstrijdige gevoelens. Het krijgen van een kind heeft haar positie in de maatschappij veranderd. Heel haar leven streefde ze naar zelfstandigheid, maar sinds de geboorte van haar kind ervaart ze een beklemmend besef van afhankelijkheid. Gelijkwaardigheid tussen man en vrouw wordt nog altijd bemoeilijkt door de ideeën en mythen over moederschap. En wat betekent het om zo veel van iemand te houden terwijl het je ook zo veel angst bezorgt? Want de keerzijde van liefde en geluk is de vrees voor verlies ervan.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over Dat Bolwerck en de programmering.

Bedankt, de inschrijving geslaagd!
Oops! Something went wrong while submitting the form.