In ‘The red violin caprices’ van John Corigliano staat het levensverhaal van een viool centraal. De compositie is gebaseerd op het script van François Girard's film ‘The red violin’. De caprices hebben een zigeuner- barok- en romantisch idioom, en de klankmaterialen, waaronder een donkere zeven-akkoordige chaconne, worden vanuit verschillende klankperspectieven belicht. In de film gaat het over de 18e eeuwse vioolbouwer Bussotti, die in diepe rouw is door verlies van vrouw en kind. Hij verwerkt in een macaber gebaar het bloed van zijn geliefden in de lak van de viool…
Het programma wordt aangevuld met twee duo's voor viool en cello van Hans Eisler en Ervin Schulhoff. Beiden waren werkzaam in het interbellum en componeerden in een stijl die later in Duitsland werd aangeduid als Entartete Kunst, kunst die niet aan de eisen van het nationaal socialisme voldeed. De werken vragen alles van de uitvoerende kunstenaars.
De solo sonate 1 voor solo cello van Mieczyslaw Weinberg completeert het programma. Deze Russische componist van Pools-Joodse komaf was veel op de vlucht tijdens de oorlogsjaren, kwam via Minsk in Rusland terecht en onderhield een diepe vriendschap met Shostakovich.
20:00 - 21:00
Shir Victoria Levy is een violist geboren in New York die gedijt op het kruisen van modaliteiten in performance art, het combineren van dans, acteren, muziek en live action painting. Shir behaalde haar Master in muziek aan de Royal Academy of Music in Londen. Ze gaf drie componisten de opdracht om werken te schrijven voor viool en acteur, en drie werken voor viool en schilder, die ze allemaal uitvoerde in oktober 2018 in The Cockpit Theatre in Londen. Shir bracht vele nieuwe solo-vioolwerken in première, waaronder Endurance, een wedstrijdstuk van 2 tot 9 uur tussen haarzelf en een hedendaagse danseres, gecomponeerd door Richard Hames en uitgevoerd op het Open Senses Festival 2017 in Londen. actieschilder James John Jolly. Shir voerde Bach Sonata No. 2 uit op Luca Alessandrini's Spider-Silk Violin in het Victoria and Albert Museum als onderdeel van London Design Festival, en in ExCel London als onderdeel van New Scientist Live. Ze speelde en improviseerde als onderdeel van het Ecstatic Dance Festival Holland. Shir heeft vele prijzen gewonnen, waaronder de Lincoln Center Chamber Music Society Competition (1e prijs) en de"American Protégé International Piano and Strings Competition (1e prijs en juryprijs). Shir trad op in Merkin Concert Hall, Steinway Hall, New Jersey PAC, Tel-Aviv Opera House en had haar Carnegie Hall-debuut met violiste Ida Haendel. Shir houdt ook enorm van tekenen en schilderen, meditatie, en het incorporeren van de leer van de Alexandertechniek voor zowel muzikanten als kunstenaars.
Jeroen den Herder was, na zijn studie cum laude te hebben voltooid in Amsterdam en Londen, gedurende bijna tien jaar eerste aanvoerder bij het Cello Octet Conjunto Ibérico, de voorloper van Cello Octet Amsterdam. Als liefhebber van nieuwe muziek is hij sinds 1999 als vaste cellist verbonden aan het Nieuw Ensemble en werd hij enkele later ook lid van het Ruysdael Kwartet. Jeroen den Herder is als hoofdvakdocent verbonden aan de conservatoria van Amsterdam en Rotterdam en is artistiek leider van het Cellofestival Zutphen.