No items found.
Maaike Meijer
Kharim Amier, foto door Isabel Sanchez Olid
Serah Doku Meijboom

Lezing en gesprek met Maaike Meijer (hoogleraar genderstudies), Diana Blok (fotograaf en beeldend kunstenaar), Serah Doku Meijboom (acteur) en Kharim Amier (acteur)

2 september 2022

Naar aanleiding van het in de tentoonstelling Gender Trilogy getoonde werk,stelt hoogleraar genderstudies Maaike Meijer de vraag “Hoe geven we vorm aannieuwe manieren van zijn, aan nieuwe vormen van schoonheid en van leven?” Ookzal zij samen met Diana Blok en de acteurs Serah Doku Meijboom en Kharim Amierin gesprek gaan over onder meer Blok’s video-installatie Gender Monologues enhet concept en de ervaring van cross-casting.

Datum:
2 september 2022
Tijd:

19:30

Locatie:
Dat Bolwerck, Zaadmarkt 112, Zutphen
Taal:
Nederlands
Prijs:
8,50
Fotografie:
Maaike Meijer
Kharim Amier, foto door Isabel Sanchez Olid
Serah Doku Meijboom

Aan man en vrouw voorbij
Het geloof in het bestaan van de vaststaande entiteiten ‘man’ en ‘vrouw’ heeft enorme schaduwzijden. We zijn er zo aan gewend dat we ze ervaren als natuurlijk en onveranderlijk. Toch zijn het versimpelingen. Gevangenissen. De werkelijkheid en onze zelfbeleving kan vele malen complexer zijn. Eindeloos veel mooier ook, rijker, verbazingwekkender en gelijkwaardiger. Kunstenaar en fotograaf Diana Blok wijdde grote delen van haar oeuvre aan het in beeld brengen van nieuwe genders. Haar personages zijn voorbij aan het hiërarchische duo ‘man' en ‘vrouw’. Blok laat mensen zien die rammelen aan hun kettingen, of zich duidelijk en drastisch hebben bevrijd. Voor de toeschouwer levert dat geestverruimende ervaringen op. Het verhaal van Maaike Meijer gaat over de weerstand tegen wat zij sekse-fundamentalisme noemt. Die weerstand deelt Maaike Meijer met Diana Blok. Hoe geven we vorm aan nieuwe manieren van zijn, aan nieuwe vormen van schoonheid en van leven? Dat is de vraag die zij stellen wil, geleid door Diana Bloks werken.

Met dank aan: VSBfonds, Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds Gelderland, Gemeente Zutphen en het Wijnhuisfonds.

Maaike Meijer
Maaike Meijer (1949) is biograaf, literatuurwetenschapper en emeritushoogleraar genderstudies aan de Universiteit Maastricht. Zij schrijft over poëzie, populaire cultuur, biografie, feminisme en hedendaagse verbeeldingen van mannelijkheid. In 2011 verscheen haar biografie van de dichter M. Vasalis, die zeven drukken beleefde.
In 2015 maakte zij samen met Joost Kircz Stoeten ritseldingen, een schrijversprentenboek over F. Harmsen van Beek. Haar Hemelse mevrouw Frederike, een biografie over F. Harmsen van Beek verscheen eind 2018 en werd genomineerd voor de Book Spot Prijs. Zij werkt nu aan een boek over hedendaagse verbeeldingen van mannelijkheid, te verschijnen bij Atlas/Contact, waaruit voorpublicaties verschijnen in De Groene Amsterdammer.

De ‘Cross-Casted Library ofCultures’
Naarmate de Gender Monologues-installatie, getoond in de tentoonstelling Gender Trilogy, zich verplaatst naar andere landen en steden, groeit ook de samenstelling van acteurs/personages naar een ‘Cross-Casted Library of Cultures’. De geselecteerde cross- casted iconen van diverse culturen die vertegenwoordigd worden door verschillende acteurs vormen een archief waaruit allerlei mogelijke combinaties kunnen ontstaan. Inhoudelijk is de interactie tussen genders, landen, culturen en talen de basis van dit werk. Ter gelegenheid van de tentoonstelling Gender Trilogy bij Dat Bolwerck werden twee nieuwe Gender Monologues gespeeld door Serah Doku Meijboom en Kharim Amier aan de ‘library’ toegevoegd.

Serah Doku Meijboom

Actrice Serah Doku Meijboom (21) is geboren en getogen in Zutphen en zit in het eerste jaar van de toneelschool ArtEZ in Arnhem. Naast haar opleiding is ze te zien in verschillende Nederlandse televisieseries zoals H3L: de nachtmerrie van iedere docent en SpangaS. Verder doet zij onderzoek in experimentele muziek.

Tupac Shakur

Voor Gender Monologues koos Serah ervoor te transformeren in/naar Tupac Shakur. Zij wordt aangetrokken door de manier waarop hij zijn woorden met ritme, eerlijkheid, al lerend, vol liefde en vechtend voor de/zijn mensen kiest, en door de vibratie die zijn teksten teweegbrengen. Zelf voelt Serah vrijheid in de kracht van haar bewegingen. Het bewegen van haar lichaam en als het lukt daar een passend woord bij te vinden om die bewegingen kracht bij te staan en andersom, haar fysieke beweging als kracht voor het woord. Hierin wil ze dansen en vrijheid ervaren. Leren om zich thuis te voelen in het gebruiken van woorden, veel of weinig. Golvend op een ritme. En dat alles vanuit liefde en eerlijkheid. Dichtbij durven staan bij datgene waarvoor zij die woorden uitspreekt. Net zoals Tupac in zijn vroegere interviews vertelt en ons laat voelen.

Kharim Amier

Acteur Kharim Amier (27) studeerde in 2019 af van de Arnhemse Toneelschool. Tijdens zijn afstudeerjaar liep hij stage in de voorstelling BAMBI | WHAT’S INA FAIRYTALE?! onder regie van Sarah Moeremans. Meteen na zijn afstuderen speelde hij opnieuw bij Toneelgroep Oostpool. Nu in de voorstelling Allemaal Mensen | Umuntu, geregisseerd door Marcus Azzini. Verder repeteerde hij voor Romeo & Julia onder regie van Michiel van Erp bij Internationaal Theater Amsterdam en was hij te zien in Good Cop, de trailervoorstelling van Toneelgroep Oostpool & Theater Sonnenvanck in een regie van Daniël van Klaveren. Op camera was hij o.a. te zien in de serie Toen wij de tijd hadden & KRAMP en had hij een gastrol in de series De verschrikkelijke jaren tachtig en JOS. Vanaf september 2022 zal hij te zien zijn in de eerste voorstelling van TBPUNCH: ONGERIJMD, geregisseerd door Hanneke Braam.

Kharim Amier koos ervoor Antigone te zijn in de Gender Monologues. Waarom Antigone? “Toen mij werd gevraagd met welk vrouwelijk personage ik mee zou willen doen aan Gender Monologues, was de keuze snel gemaakt. Dat moest Antigone worden. Ik ben altijd al gefascineerd geweest door die rol: de standvastigheid waarmee zij vecht voor wat zij denkt dat het juiste is, is bewonderenswaardig. ‘Zij heeft gelijk. Ieder ander ziet dat ook, maar niemand durft het te zeggen.’ Hoewel haar daden door haar jonge leeftijd ook weggezet zouden kunnen worden als naïef en puberaal, doet de argumentatie die de verschillende toneelschrijvers in de geschiedenis haar laten maken vermoeden dat deze weloverwogen zijn begaan door een doorgewinterde redenaar. Ze is emotioneel en toch zakelijk. Ze is prinses én gevangene. Ze heeft één duidelijk doel, maar is verpakt met tegenstrijdigheden. En dat maakt dit personage voor mij als acteur interessant om te onderzoeken.”

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over Dat Bolwerck en de programmering.

Bedankt, de inschrijving geslaagd!
Oops! Something went wrong while submitting the form.