Voor LIFE-LINE nam Bos haar jeugd aan het IJsselmeer als bron. Haar project is verweven met een intieme familiegeschiedenis die langs het water van de IJssel voert. Bos verzamelde water op verschillende plekken die voor haar biografisch beladen zijn: bij de monding van de IJssel in het IJsselmeer waar ze opgroeide en op de plek waar de as van haar ouders is verstrooid. Ook verzamelde ze water uit het IJ in Amsterdam waar ze zelf woont en waar haar moeder de laatste maanden van haar leven doorbracht.
Wrijving tussen mens en natuur
Bos bottelde het water in zelf geblazen glasobjecten. Zij worden gepresenteerd in samenhang met fotografie, schilderkundig werk en werk op papier. In de installatie resoneren de thema’s water, verlies en herinnering. Ook het historische pand van Dat Bolwerck komt terug in gipsen objecten als echo van een verloren tijd.
Het werk van Karin Bos kenmerkt zich door de verbeelding van de wrijving tussen mensen onderling entussen mens en natuur. Ze zoekt daarbij nadrukkelijk de spanning op in die momenten van frictie. Haar schilderijen tonen ogenschijnlijk sprookjesachtige landschappen, waarachter iets onheilspellends of vervreemdends schuilgaat. Suggestie speelt een sleutelrol: door het gebruik van zorgvuldig gekozen kleuren en intens licht ontstaat een filmische sfeer die een onderhuidse spanning oproept.
Ogenschijnlijke puurheid
In die wereld van verhalen is niets wat het lijkt: een vrolijk tafereel kan net zo goed een plaats van drama of misdaad zijn. Daar tegenover staat het verlangen naar zuiverheid en puurheid en de vergankelijkheid daarvan. Deze meerduidigheid, waarin verlangen en tragiek elkaar ontmoeten, vormt de onderstroom in haar werk.
Met LIFE-LINE voegt Bos daar een gelaagd beeld aan toe van het leven als een voortdurende stroom waarin mensen verdwalen, vastlopen, rouw en kwetsbaarheid ervaren, maar ook veerkracht, schoonheid en geluk vinden.
Zie openingstijden
Bio
Karin Bos (Rijswijk, 1966) woont en werkt in Amsterdam en studeerde in 1989 af aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Haar oeuvre omvat schilderijen en werken op papier, en maakt deel uit van diverse (inter)nationale museumcollecties, waaronder CODA Museum, Teylers Museum, Rijksmuseum, Stedelijk Museum Amsterdam, CABMuseum (Spanje), Stadtische Galerie Bietigheim-Bissingen (Duitsland) en de Lonsford Collection (Verenigde Staten).
LIFE-LINE wordt ondersteund door de VandenEnde Foundation enhet Mondriaan Fonds.