Wat als je hartslag deel wordt van de muziek? In Palpitations (hartkloppingen) vervaagt de grens tussen publiek en podium, tussen concert en theater, tussen luisteren en beleven. Fagotvirtuoos Thomas Dulfer speelt bij menig orkesten door heel het land waaronder ook het Maestro-orkest. Op deze bijzondere avond neemt Thomas je mee in een boeiende voorstelling waarin muziek, licht en hartslagen samenkomen tot een onvergetelijke ervaring.
Centraal staat de fagot. Een instrument dat iedereen kent uit het symfonieorkest, maar ook een instrument dat mensen telkens verrast als solo-instrument. In dit programma hoort het publiek het instrument solo én als onderdeel van een nog nooit vertoond fagotkoor.
De bezoeker hoort stukken die soms letterlijk (!) recht uit het hart komen, ziet een spectaculaire lichtinstallatie die reageert op de hartslag van het publiek, en beleeft hoe Thomas live speelt met zijn eigen hartslag. Als bezoeker word je niet alleen geraakt, je doet ook echt mee: jouw hartslag wordt onderdeel van het 'hartorkest' dat elk concert uniek maakt.
Daarnaast speelt Thomas prachtige muziekstukken die de luisteraar raken.
Is het een concert? Een theatervoorstelling? Een TED Talk? Een performance? Palpitations is het allemaal tegelijk – en dus echt iets anders. Verrassend en muzikaal van topkwaliteit.
Over het vorige project van Dulfer schreef een bezoeker:
“Dit is waar je het op maandag op werk nog over hebt. Eindelijk een concert dat je niet alleen hoort, maar echt meemaakt.”
In de concertserie "Muziekwerck: Jonge Makers op het Podium" geven we talentvolle componisten en musici bij Dat Bolwerck ruimte voor een nieuw geluid.
Dat Bolwerck biedt als huis voor kunst en gedachten een werkplaats waar het zintuiglijk ervaren en het bewust worden van onze tijd centraal staan. Elke tijd kent zijn eigen opgaven en denkbeelden, ook in de muziek. Met het doorlopende onderzoeks- en presentatiethema "Mens in Wording" wil Dat Bolwerck een kiemplek zijn waar we door het prisma van kunst kijken naar nieuwe denkbeelden over de rol en ontwikkeling van de mens.
Een concertserie als "Muziekwerck: Jonge Makers op het Podium" biedt daarbij veel mogelijkheden voor experiment en vernieuwing. Elke twee maanden staat er een verrassend concert op het programma, waarmee we inspiratie bieden voor nieuwe gedachten.
Zaal open vanaf 19.30 uur
Aanvang: 20.00 uur
Duur: 60 minuten
Thomas Dulfer is geen doorsnee fagottist. Gedreven door nieuwsgierigheid en een sterk geloof in het onbenutte potentieel van het instrument verkent Thomas ongebaande muzikale paden. Voor hem is de fagot meer dan een orkeststem of basso continuo; het is een instrument met grenzeloze mogelijkheden. Of het nu gaat om het versmelten met de rauwe energie van jazz en rock of het creëren van buitenaardse klanklandschappen met elektronica — Thomas wil zijn publiek inspireren en de manier waarop men dit vaak onderschatte instrument ervaart, herdefiniëren.
Deze visie kreeg vorm in Palpitations, een project waarin veel van zijn interesses samenkwamen en dat een keerpunt markeerde in zijn artistieke ontwikkeling. Met een achtergrond in cardiovasculair onderzoek transformeerde Thomas hartslagen in geluid. Hij werkte met nieuw gecomponeerde stukken, live elektronica en interactieve installaties die de hartslagen van het publiek in muziek omzetten. Dit project herdefinieerde niet alleen zijn relatie met muziek, maar verdiepte ook zijn focus op de combinatie van technologie en persoonlijke beleving.
Thomas’ benadering leverde hem erkenning op als zowel uitvoerder als maker. In 2023 stond hij in de finale van Dutch Classical Talent met zijn duo Dulfer & Witteveen, waarmee hij door Nederland toerde met de multidisciplinaire voorstelling You Only Live Once. Als Young Artist in Residence van de NJON Muziekzomer 2019 presenteerde hij vier unieke concertprogramma’s, waaronder Palpitations en Thomas meets Gubaidulina. Hij won tevens diverse prijzen, waaronder de eerste plaats in de regionale finale van het Prinses Christina Concours en de Classic Young Master Award, waarmee hij een tweejarig mentortraject verwierf.
Om een solo-optreden met fagot dynamisch en boeiend te houden, bouwt Thomas aan voorstellingen die anders zijn — meeslepend, verrassend en persoonlijk. Elektronica speelt hierin een sleutelrol: hij creëert continuo-lijnen met voetpedalen, bouwt meeslepende texturen via live elektronische bewerkingen, of componeert polyfone klankwerelden die het sonische bereik van zijn instrument verruimen. Maar zijn optredens zijn meer dan alleen luisterervaringen. Door interdisciplinaire elementen zoals lichtontwerp, gesproken woord en interactieve installaties verandert hij elk concert in een bredere artistieke reis, waarin muziek het kloppende hart blijft.
Thomas trad op als solist en kamermusicus, en speelde met ensembles als het Swedish Chamber Orchestra, het Balletorkest, het NNO, het Radio Filharmonisch Orkest, Asko|Schönberg en Amsterdam Sinfonietta. Zijn optredens willen verwachtingen doorbreken en sterke emotionele reacties oproepen. “Ik heb liever dat iemand mijn optreden haat dan dat ze onverschillig de zaal verlaten,” zegt hij. Wat telt is dat het publiek iets voelt — of dat nu verbazing, verbondenheid of zelfs ongemak is.
In 2025 verschijnt Thomas’ debuutalbum Palpitations, waarin hij letterlijk en figuurlijk zijn hart laat horen.