Nu: ‘Snelheid verstilt’ Pauline Nijenhuis

Verlengd: 3 juni • 12 juli 2020
Open: woensdag tot en met zondag van 11 tot 17 uur

Bekijk wel de 360º virtuele tour van Jeroen Jazet voor een impressie van de expositie


Detail van het textiele schilderij 'Fast Landscape Disco_ Europe' van Pauline Nijenhuis.

In de expositie van Pauline Nijenhuis - bestaande uit geborduurde en geschilderde doeken, installaties en foto’s - onderzoekt Pauline de versnelling in onze tijd.

“Snelheid is onderdeel van mijn werkproces. Versnellen, vertragen, verstillen. Ik start met het fotograferen van snelheid in de auto. Deze foto’s vertonen beelden die mijn hersenen bijna niet meer kunnen ontcijferen. De vervormingen in het beeld tonen een andere werkelijkheid. Wat ik dan zie of denk te zien, probeer ik in mijn werk te versterken en/of in een bepaalde richting te sturen. Tijdens het schilderproces zet ik de vertraging in, om ten slotte te verstillen in het arbeidsintensieve en contemplatieve borduurwerk. Misschien onbewust een stil protest tegen de duizelingwekkende versnelling?”, aldus Pauline.

De expositie ‘Snelheid verstilt’ in Dat Bolwerck wordt op zondagmiddag 15 maart om 15 uur geopend door kunsthistoricus Mirjam Deckers. Mirjam is gespecialiseerd in esthetica en kunstfilosofie en onderzoekt de waarde van werken met je handen. "Bezoekers kunnen zich ondertussen verheugen op het kampioenschap snelborduren van Zutphen. Wie maakt zo snel mogelijk het gaafste werkje? Het publiek vormt de jury." schrijft Sander Grootendorst in De Stentor. Bekijk hier het artikel.


Detail van de installatie 'Project HAND@WORK' van Pauline Nijenhuis.

"Waarnemen in snelheid geeft een andere visualisatie van de werkelijkheid. En juist dat illustreert het risico van waarnemen in onze ‘snelle tijd’"


"Aanleiding voor de textielschilderijen uit de Fast Landscape-serie is de grote versnelling die zich momenteel in onze maatschappij voordoet.

De versnelling van ons dagelijks handelen neemt toe door de technologische ontwikkelingen en het gebruik van multimedia en ICT. Ik vraag mij af of dit een gunstige ontwikkeling is voor de kwaliteit van ons leven. Als kunstenaar verbeeld ik mogelijke risico’s."


Biografie Pauline Nijenhuis 2020

"Ik ben in 1990 afgestudeerd aan de kunstacademie Constantijn Huygens Kampen. In 1993 ontving ik het Startstipendium en ben ik genomineerd voor de Koninklijke Subsidie voor Vrije Schilderkunst. Mijn werk is opgenomen in verschillende kunstcentra en privécollecties.

Vanaf 2014 nam ik deel aan museale tentoonstellingen als ZomerExpo (5 x Gemeentemuseum Den Haag, De Fundatie, Kasteel Nijenhuis), Internationale Textiel Biënnale Rijswijks Museum, Gorcums Museum, Museum de Kantfabriek. Mijn werk hing in diverse galeries zoals Cityscapes Foundation en CBK Centra Beeldende Kunsten Emmen. Tegelijkertijd was mijn werk vertegenwoordigd op internationale tentoonstellingen zoals Fiberart International Pittsburgh (2016), World of Threads Festival Toronto (2016), International Textile Biennal Belgium (2017) en Hanshan Art Museum, Suzhou, China (2019).

In 2015 behaalde ik de finaleplek bij de AVROTROS Vincent Van Gogh prijs. Won de De Merit Award van de internationale wedstrijd van Arts & Crafts Design Award 2015. Verder heb ik bij verschillende gelegenheden artisttalks gehouden zoals op de Textiel Biënnale Contextile te Portugal (2016)  en op de 18e ETN- Borås, Zweden (2017).
Recensist, Joep van Ruiten, Dagblad van het Noorden, heeft mijn expositie ‘Hand Schrift’ op plaats 3 op de lijst van Culturele hoogtepunten 2019 geplaatst."

Publicaties en recensies:

  • Het Parool ‘Gevels Breien’ Jochem van Staalduine, 10 oktober 2014, p. 8.
  • Textiel Plus, TxP, Autoportretten en Snellandschappen, geschilderd borduurwerk van Pauline Nijenhuis, Dorothé Swinkels, voorjaar 2014, p. 26 t/m 28.
  • De Stentor, 'Zutphense maakt kans in Van Gogh Wedstrijd', Judah Bolink, 12 mei 2015.
  • De Stentor, 'Schilderen met naald en draad' Sander Grootendorst, 16 februari 2016.
  • Surface Design Journal - USA, 'Me and You' at The Living Arts Centre Gallery, The World of Threads Festival 2016, Canada, 2016.
  • Trouw, De Verdieping, 'Hogere Borduurkunst' Joke de Wolf, 10 April 2018, pp. 14-15.
  • Trouw, 'Borduren is hip: ook moderne kunstenaars grijpen graag naar naald en draad' Joke de Wolf, 10 april 2018 - 18:43 uur.
  • De Stad Gorinchem, ‘Nijenhuis: Borduren als tegengif’ Agnes Broeksema, 19 juli 2018 p.5
  • Embroidery Magazine UK 'Life in the fast lane' Jane Audas, januari 2019, cover en pp. 16 t/m 21.
  • Textiel Plus, TxP, ‘Onvervangbaar’ Moniek Spaans, winter 2019, p. 20, 21 en
  • Textiel Plus, TxP, Project HAND@WORK: een ode aan handwerk’ Moniek Spaans, 6 december 2019.
  • Dagblad van het Noorden, 'Mens versus Machine', Joep van Ruiten, 17 oktober 2019, p. 43.
  • Dagblad van het Noorden, Textielkunst van Pauline Nijenhuis: steeds sneller of toch liever trager?’, Joep van Ruiten, 18 oktober 2019.
  • Dagblad van het Noorden, ‘Bijzonder in 2019’, Joep van Ruiten, 27 december 2019, pagina
  • Dagblad van het Noorden, 'De culturele hoogtepunten van 2019: Beeldende kunst ' Joep van Ruiten.
  • Mijn werk is ook in diverse internationale blogs gespot als Textielartist.org (UK).

Meer informatie zie www.paulinenijenhuis.com/cv

Lezing ‘Stof tot nadenken… en doen’ door Mirjam Deckers
28 juni
om 15 uur, entree € 10,00
Vanwege de coronamaatregelen max. 20 personen in de zaal, de lezing kan ook live online bijgewoond worden.

Wat is de waarde van werken met je handen in een tijd van smartphoneschermpjes, virtuele werelden en machinemode?
Kunsthistoricus Mirjam Deckers (1996) - gespecialiseerd in esthetica en kunstfilosofie - geeft een antwoord op deze grote en prangende vraag aan de hand van textielkunst. Schitterende stoffen verweven met een vleugje filosofie en alledaagse huis-tuin-en-keukensituaties. Aanmelden (fysiek of online): xera@datbolwerck.nl.


Rondleidingen door Pauline Nijenhuis
14 juni, 21 juni en 5 juli
van 10 tot 11 uur, vrij entree, max. 10 personen.

Lezing en boekpresentatie door Pauline Nijenhuis
4 juli om 15 uur, vrij entree, max. 20 personen.

Reserveren voor rondleidingen en lezingen is noodzakelijk, via xera@datbolwerck.nl.

Op 4 juli verzorgt Pauline Nijenhuis een korte lezing getiteld ‘Die andere werkelijkheid die door snelheid zichtbaar wordt!’. Deze zou gevolgd worden door een rondleiding door de expositie waarin zij vertelt over het verhaal achter haar werk, haar werkproces en projecten: ‘Time consuming Landscape’ en ‘HAND@WORK’. Natuurlijk ook over haar nieuwe foto installatie ‘Echo of Suzhou’. Vanwege de coronamaatregelen zal de rondleiding aangepast worden.
Deze middag wordt haar nieuwe boek ‘Ben ik zichtbaar’ Project HAND@WORK gelanceerd, geschreven door Caroline van Dockum. Dit boek vertelt over de battle tussen de borduursters en de borduurmachine, op zoek naar de waarde van een voorwerp gemaakt door handen in plaats van een machine. Het onderzoek werd verricht op een borduurontwerp van Pauline. Het voorwoord is geschreven door Mirjam Deckers, kunsthistoricus.

“Als kunstenaar van deze tijd gaat Pauline Nijenhuis de confrontatie aan. Wat haar projecten zo bijzonder maakt, is de doordachte en genuanceerde manier waarop ze haar onderzoek naar deze verhouding aanpakt en uitvoert. In plaats van een radicale tegenstelling tussen mens en machine op te werpen, gaat Pauline een stap verder door de vraag te stellen die in mijn ogen juist nu zo relevant is voor iedereen: wat is de waarde van werken met onze handen in deze tijd?”
Mirjam Deckers, uit het voorwoord van ‘Ben ik zichtbaar’.